Warszawa dla klimatu

Warszawianki i warszawiacy mają prawo oddychać czystym powietrzem. Dlatego miasto wprowadza systemowe zmiany, które ograniczą smog i emisję gazów cieplarniach. Mniejsza liczba samochodów w centrum stolicy, likwidacja kopciuchów oraz zieleń to fundamenty polityki klimatycznej.

Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy: „Warszawa dusi się od samochodów. Zmiany klimatyczne i smog to realne zagrożenie, dlatego zadecydowałem o istotnych zmianach w polityce transportowej. Nasze projekty będziemy wdrażać stopniowo, ale w sposób kompleksowy. Stawką jest walka o zdrowie i bezpieczeństwo mieszkańców. Poszerzenie strefy płatnego parkowania, nowe buspasy oraz strefa czystego transportu wpłyną na lepszą jakość powietrza.”

Rozszerzamy i uszczelniamy SPPN

Obecna Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN) to ponad 190 km dróg i blisko 30 tysięcy miejsc postojowych. W ciągu trzech lat powiększy się o ponad 125%. Do 2023 r. do SPPN włączonych zostałoby siedem nowych obszarów. W sumie nowy obszar SPPN może się powiększyć o ponad 250 km dróg oraz blisko 40 600 miejsc postojowych.Oprócz Woli i Pragi-Północ, gdzie już toczą się konsultacje z mieszkańcami, parkometry mają stanąć:

  1. na Pradze-Południe i w Porcie Praskim (ok. 36 km dróg, ponad 5600 miejsc);
  2. w Śródmieściu Południowym, w kolejnych rejonach Mokotowa i na Ochocie (ponad 81 km dróg i ponad 12 500 miejsc postojowych);
  3. na Mokotowie Południowym (ok. 25 km dróg i 3700 miejsc);
  4. na Woli, w rejonie ul. Jana Kazimierza (ok. 8 km dróg i ok. 1000 miejsc);
  5. na Żoliborzu (ok. 53 km dróg i ok. 8700 miejsc).

Strefa Czystego Transportu i kolejne buspasy

Pierwsza warszawska Strefa Czystego Transportu mogłaby objąć ulice Nowy Świat, Krakowskie Przedmieście, a także obszar Starego Miasta. Stolica zakupiła też 130 przegubowych autobusów elektrycznych, które w 100% zastąpią te z silnikami diesla na całym Trakcie Królewskim.

Nowoczesne „elektryki” będą jeździły także po nowych buspasach. Te w 2020 r. wyznaczone zostaną na ulicach:

  1. Bitwy Warszawskiej – w obu kierunkach, od ronda Zesłańców Syberyjskich do ul. Grójeckiej;
  2. Radzymińskiej – kierunek północny, wyjazd z miasta, od ul. Trockiej do Łodygowej;
  3. Puławskiej – w obu kierunkach, od Doliny Służewieckiej do al. Wilanowskiej;
  4. Połczyńska-Wolska – od ul. Powstańców Śląskich do al. Prymasa Tysiąclecia;
  5. Kasprzaka – od al. Prymasa Tysiąclecia do ul. Płockiej (jako rozwiązanie docelowe).

Po otwarciu Południowej Obwodnicy Warszawy przeprowadzimy również analizę dotyczącą możliwości uruchomienia buspasa w al. Sikorskiego, na kierunku północnym, od ul. Świętego Bonifacego do Sobieskiego.

Poszerzy się również oferta parkingów systemu Parkuj i Jedź. Nowe obiekty powstaną m.in. przy stacjach kolejowych PKP Żerań i PKP Jeziorki. Dodatkowo kolejne parkingi wybudowane zostaną w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych metropolii warszawskiej. Jeszcze w 2019 r. do użytku oddane zostaną obiekty przy stacji kolejowej w Kobyłce, a także w Żyrardowie – na ul. Kolejowej i na pl. Piłsudskiego.

Walczymy ze smogiem

Dzielnice planowały w 2019 r. zlikwidować 350 kopciuchów w zasobach komunalnych, ale zlikwidowały – licząc do dziś – 529. Według szacunków Biura Ochrony Powietrza i Polityki Klimatycznej prywatni właściciele, dzięki  wsparciu finansowemu miasta, zlikwidują w tym roku co najmniej 660 starych pieców. To łącznie blisko 1200 mniej kopcących kotłowni. Od środy, 23 października 2019 r. obowiązują nowe, bardziej atrakcyjne zasady dofinansowania – mieszkańcy mogą otrzymać od 12 do 200 tys. zł.

System monitoringu powietrza zostanie rozbudowany o dwie referencyjne stacje pomiarowe (przy ul. Grochowskiej 244a i przy Muzeum Polin) oraz 150 czujników zlokalizowanych w stolicy i sąsiednich gminach. Dane pomiarowe będą dostępne w Warszawskim Indeksie powietrza już w 2020 r.

Warszawa inwestuje w zieleń

Trwa zalesianie części nieużytków, które latem otrzymały Lasy-Miejskie Warszawa (tereny lasów powiększyły się o ponad 50 ha). Tylko w 2019 r. w stolicy zasadzonych zostanie ponad 115 tysięcy drzew. Jeszcze w tym roku przy 20 dużych warszawskich arteriach pojawi się blisko 850 drzew. Powstaną również nowe zieleńce, parklety i ogrody deszczowe.

Działanie to wpisuje się w realizację celu 3.2. Żyjemy w czystym środowisku przyrodniczym.

Więcej informacji

Prezydent Rafał Trzaskowski przemawia przed publicznością